HUKUM DAN KEPERLUAN MEMPELAJARI ILMU MANTIK
HUKUM DAN KEPERLUAN MEMPELAJARI ILMU MANTIK
OLEH
AHSANI NAJWA BINTI MOHD ROSDI(A168070)
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2017), Ilmu Mantik didefinisikan
sebagai ilmu yang membahaskan akal, ilmu jalan fikiran mengenai sebab dan
kejadian yang terbit daripadanya. Mengikut Bahasa Arab, perkataan ‘mantik’ atau
mantiq berasal daripada perkataan nataqa yang bermaksud berkata atau bercakap. Ulama Arab
banyak mengaitkan ucapan dan pemikiran adalah
dua perkara yang tidak dapat dipisahkan dalam ilmu ini. Manusia sering
digambarkan sebagai makhluk yang boleh berbicara atau haiwan yang berkata-kata. Pada zaman Yunani, perkataan Mantik juga
berasal daripada bahasa Yunani iaitu Logos yang membawa maksud kata atau
fikiran yang benar. Pada zaman tersebut, golongan ahli falsafah Yunani adalah golongan yang sangat
berperanan penting dalam penyebaran ilmu ini. Ilmu Mantik ini juga dikenali
sebagai ilmu logik iaitu sains yang berkaitan dengan prinsip pemikiran dan
penaakulan yang dibuat secara teratur dan sistematik. Ilmu mantik juga mempunyai nama lain bagi ilmu
tersebut. Menurut Wan Haslan (t.th), dalam artikel beliau, antara nama lain
bagi ilmu mantik ialah ‘ilm al mizan (ilmu neraca), ‘ilm al-tahlil
((ilmu penganalisis), ‘ilm al-burhan (ilmu pembuktian), ‘ilm al-‘ulum
(ilmu kepada ilmu-ilmu), mi’yar al’ulum (neraca ilmu-ilmu) dan mizan
al-‘ulum (neraca ilmu-ilmu).
Dalam ilmu mantik ini, terdapat beberapa khilaf dalam kalangan
ulama khususnya ulama dalam bidang Mantik dalam menetapkan hukum mempelajari
ilmu Mantik. Pendapat pertama adalah ulama yang menolak untuk masyarakat
mempelajari ilmu mantik. Seperti mana pendapat Ibnu Solah, Imam Nawawi, Imam al-Suyuti, Imam al-Syafi’I
dan Ibnu Taimiyah menyatakan bahawa mempelajari ilmu Mantik adalah haram.
Kesemua ulama ini berpendapat sedemikian adalah kerana ulama-ulama ini berasa
bimbang ilmu mantik dapat memberikan banyak kemudaratan dan berlakunya
banyaknya salah faham khususnya dalam mentafsir dan memahami al-Qur’an dan
Hadis pada zaman tersebut. Masyarakat pada zaman tersebut tidak teguh kepada
pegangan akidah. Kebanyakkan sumber ilmu Mantik diambil daripada sumber ahli
falsafah Yunani yang jelas banyak ilmu Mantik pada ketika itu banyak yang
bertentangan dengan ajaran Islam serta bukan bertujuan untuk mencari kebenaran.
Disebabkan alasan tersebut, ulama-ulama ini menolak masyarakat untuk
mempelajari ilmu Mantik.
Sebahagian ulama yang lain
ada yang menghukumkan ilmu Mantik boleh dipelajari untuk sebahagian golongan.
Pendapat ini disandarkan kepada pendapat al-Ghazali. Ilmu ini menjadi fardu ain
bagi mereka yang mempelajarinya hanya sekadar untuk memenuhi keperluan sahaja,
manakala menjadi fardu kifayah mempelajari ilmu Mantik bagi mereka yang mempelajarinya
melebihi keperluannya. Pendapat ketiga, ulama ada yang mengharuskan ilmu Mantik
ini dipelajari. Pendapat ini adalah menurut jumhur ulama dan ianya bagi mereka
yang hanya mempelajari ilmu-ilmu al-Qur’an dan al-Sunnah secara mendalam.
Golongan ini selain mereka mendalami ilmu-ilmu al-Qur’an dan al-Sunnah, mereka
juga harus mempelajari ilmu Mantik kerana ilmu ini mampu membuatkan mereka
mentafsirkan sesuatu mengikut dalil naqli iaitu al-Qur’an dan al-Sunnah serta
dalil aqli. Justeru itu ulama ini mengharuskan ilmu Mantik dipelajari oleh
golongan seperti yang dinyatakan.
Ilmu Mantik mempunyai kelebihan yang boleh didapati dalam
mempelajari ilmu ini. Kelebihan mempelajari ilmu mantik ini adalah ilmu ini
tidak terbatas dan merangkumi semua bidang. Ini kerana ilmu ini adalah ilmu
alat atau mabadi’ ( prinsip atau asas) kepada ilmu-ilmu lain. Kedudukan
ilmu Mantik terhadap dua ilmu Islam yang utama iaitu Usul Fiqah dan Ilmu
Usuluddin dihubungkan bahawa Ilmu Mantik dengan Ilmu Usul Fiqah secara umumnya,
Ilmu Mantik adalah ilmu kaedah-kaedah yang menjadi ukuran untuk mengenalpasti
serta mengesahkan kebenaran dan kepalsuan dalam berfikir. Kerana itu ilmu
Mantik ini menjadi asas kepada ilmu-ilmu lain. Selain itu, ilmu Mantik ini
adalah ilmu kaedah umum kepada ilmu-ilmu lain seperti ilmu Usul Fiqah adalah
ilmu yang mengenai kaedah yang khusus.
Ilmu Mantik juga dapat membimbing seseorang untuk membuat kesimpulan
yang benar tanpa melakukan sesuatu kesimpulan tanpa dianalisis sumber maklumat
terlebih dahulu.
Menurut Wan Haslan (t.th) ,
faedah mempelajari ilmu Mantik ini antaranya ilmu ini dapat menajamkan akal dan
fikiran serta dapat memelihara akal daripada tersalah dalam berfikir. Sebagai
contoh, ilmu Mantik ini diajar kepada pelajar dalam kursus ‘Logik dan Pemikiran
Kritis’ di Jabatan Usuluddin dan Falasafah (JUF), Fakulti Pengajian Islam
(FPI), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Subjek ini adalah bertujuan diajar
kepada pelajar-pelajar adalah bagi melahirkan pelajar yang dapat mengetahui dan
memahami konsep dan istilah dalam Mantik klasik serta dapat mengaplikasikan
takrif dalam pendefinisian sesuatu konsep.
Secara kesimpulannya, hukum mempelajari ilmu Mantik yang tidak
bercampur aduk dengan falsafah-falsafah yang bertentangan dengan Islam adalah
harus dan dibolehkan kepada golongan yang hanya memenuhi keperluan sahaja.
Manakala hukum mempelajari ilmu Mantik ini adalah wajib kepada golongan yang
benar-benar mendalami ilmu-ilmu al-Qur’an dan al-Sunnah untuk mereka
mentafsirkan ilmu-ilmu al-Qur’an dan al-Sunnah bukan hanya berdasarkan
kesimpulan hasil daripada dalil naqli sahaja, bahkan kesimpulan tersebut
perlulah didasarkan dengan kesimpulan dari dalil naqli dan aqli juga. Selain
itu, golongan ini juga dapat membezakan antara hak dan batil dalam mengeluarkan
sesuatu kesimpulan dalam ilmu Mantik kerana ilmu Mantik menjadi asas kepada
ilmu-ilmu pelbagai bidang. Tanpa ilmu Mantik ini, kesimpulan yang difikirkan
akan menjadi batil dan salah. Ilmu Mantik ini perlu dipelajari oleh generasi
masa kini agar setiap kesimpulan yang difikirkan tidak akan menjadi salah.
RUJUKAN
Kamus Dewan. 2017. Edisi
Ke-4. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mempelajar
Ilmu Mantiq: https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/2664-irsyad-al-fatwa-252-hukum-mempelajar-ilmu-mantiq
(15 Jun 2020)
Wan Haslan. (t.th). Ilmu Mantik Dalam Tradisi Keilmuan Islam.
Comments
Post a Comment